ترمیم-و-رفوگری-فرش
ترمیم و رفوگری فرش دستباف ایرانی ناشی از بید، پارگی و سوختگی
08/04/2018
معرفی-واژه-ها-و-لغت-های-کاربردی-در-فرش-و-فرش-بافی
معرفی واژه ها و لغت های کاربردی در فرش و فرش بافی
09/04/2018
-تمیز-کردن-فرش-دستباف

تصادف اجتناب‌ناپذیر است و گاهی اوقات قالی‌های زیبای دستبافت قربانی این تصادفات غیرقابل پیش‌بینی می‌شوند. ریختن یک مایع شیرین و چسبناک روی فرش اتفاق آشنایی است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده‌ایم. نکته مهم برای نجات فرش این است که سریع دست به کار شویم و لکه فرش را به سرعت پاک کنیم. اگر تعلل کنیم، لکه در فرش نفوذ می‌کند و پاک کردن آن سخت‌تر می‌شود. اگر می‌خواهید در چنین شرایطی دستپاچه نشوید و اقدام موثر را انجام دهید، در ادامه با ما همراه باشید.

پهن کردن یک فرش اصیل دستبافت ایرانی در اتاق به آن جان می‎‌دهد، اما فرش دستبافت نیز مانند اکثر فرش‌ها کثیف می‌شود. خوشبختانه اگر روش صحیح تمیز کردن فرش را بدانید و به خوبی از فرش مراقبت کنید، فرش باارزش‌تان سال‌های سال مانند روز اول نو و چشم‌نواز خواهد ماند.

فروشگاه فرش دستبافت بردبار ارائه دهنده مجموعه‎ای از نفیس‌ترین و مرغوب‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی از علاقه مندان جهت بازدید و خرید فرش دستباف ایرانی دعوت به عمل می‌آورد.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، خیابان پشت مطبخ، پلاک 2+11

همچنین جهت هماهنگی و ثبت نام در تورهای تخصصی فرش به اقصی نقاط کشور می‌توانید با شماره‌‌ زیر تماس حاصل فرمایید.

09301183851

ده نکته مهم برای تمیز کردن فرش دستباف


ده-نکته-مهم-برای-تمیز-کردن-فرش-دستباف

  1. برای پاک کردن لک فرش سریع دست به کار شوید.
  2. مایع ریخته شده روی فرش را با احتیاط با قاشق جمع کنید.
  3. در صورت لزوم آن را با آب سرد رقیق کنید.
  4. دستمال توالت یا پارچه نخی تمیز را چند بار به آرامی روی فرش بزنید تا مایع را جذب کند، دستمال را روی فرش نکشید.
  5. دستمال را از لبه لکه به سمت مرکز آن حرکت دهید.
  6. مقدار بسیار کمی مایع پاک کننده و آب سرد را در صورت لزوم روی فرش بریزید.
  7. در صورت لزوم با برس پاک کننده لباس را به آرامی روی فرش بکشید.
  8. اگر لک پاک نشده بود، مراحل بالا را از ابتدا تکرار کنید.
  9. شاید لازم باشد که ناحیه خیس را با دور آهسته پنکه یا سشوار خشک کنید.
  10. در پایان پرز فرش را در جهت خواب آن برس بکشید.

اگر می‌خواهید خیال‌تان راحت باشد، بهتر است یک شامپو فرش و لکه‌بر ملایم و قوی فرش را همواره در منزل داشته باشید. اگر سریع عمل کنید، شانس نجات دادن فرش افزایش می‌یابد، می‌توانید لکه را خودتان در منزل کاملاً پاک کنید تا دیگر نیازی به پرداخت هزینه قالیشویی نباشد. به خاطر داشته باشید که لکه‌بر فرش باید ملایم باشد، تا الیاف فرش آسیب نبیند.

لک‌های رایج فرش و روش پاک کردن آنها


لک‌های-رایج-فرش-و-روش-پاک-کردن-آنها

  • قیر: لکه قیر را حتی‌الامکان با قاشق از روی فرش بتراشید. یک تکه پارچه نخی بدون رنگ را با حلال ملایم مرطوب کنید و آن را به آرامی روی فرش بزنید. این کار را تا زمان از بین رفتن لکه ادامه دهید. با کشیدن یا ضربه زدن یک تکه پارچه خشک تا جایی که می‌توانید فرش را خشک کنید.
  • الکل: مایع الکلی را تا جایی که می‌شود، با دستمال آشپزخانه بدون رنگ یا پارچه پنبه‌ای بدون رنگ جذب کنید. مقدار کمی مایع پاک کننده ملایم را روی فرش بریزید و با دستمال به آرامی روی لکه ضربه بزنید. اگر لک پاک نشد، سرکه رقیق شده روی آن بریزید و دستمال را روی آن بزنید. سپس لکه را با یک دستمال تمیز خشک کنید.
  • خون: لک خون را تا جایی که می‌توانید با دستمال آشپزخانه یا یک تکه پارچه نخی بدون رنگ جذب کنید. لک باقیمانده را با آب ولرم رقیق کنید و لکه باقیمانده را با دستمال جذب کنید. اندکی آب ولرم و مایع پاک کننده روی یک تکه پارچه بریزید و آن را روی لکه بزنید. اگر لک خون پاک نشد، محلول آمونیوم ملایم را امتحان کنید و دوباره دستمال را روی لکه بزنید. دستمال خشک و تمیز را آن‌قدر روی لکه بزنید تا خشک شود. تا زمانی که خون هنوز تازه است، از آب سرد استفاده کنید.
  • سوختگی: عمق سوختگی را بررسی کنید، شاید بتوانید سوختگی را با ناخن‌گیر از روی پرز فرش جدا کنید.
  • موم شمع: تکه یخ را روی موم بگذارید تا موم سفت شود و بتوانید آن را جدا کنید. سپس اگر لازم بود، لکه‌بر روی فرش بزنید تا قطعات باقیمانده موم نیز پاک شود.
  • آدامس: یک تکه یخ روی آدامس بگذارید تا آدامس سفت شود و بتوانید آن را از روی فرش جدا کنید. اگر لازم بود، برای پاک کردن باقیمانده آدامس از لکه‌بر استفاده کنید.
  • شکلات: لک شکلات را تا جایی که می‌شود، با قاشق بردارید. پارچه نخی بدون رنگ را با پاک کننده ملایم مرطوب کنید و دستمال را روی لکه بزنید. اگر لک پاک نشد، محلول آمونیوم ملایم را امتحان کنید. در نهایت لکه را با دستمال خشک و تمیز خشک کنید.
  • کوکا کولا: لکه را تاجایی که می‌شود، با دستمال آشپزخانه یا پارچه نخی تمیز جذب کنید. اگر لک پاک نشد، محلول آمونیوم ملایم و پس از آن سرکه رقیق را امتحان کنید. در نهایت لکه را با دستمال خشک و تمیز خشک کنید.
  • قهوه: قهوه را تا جایی که می‌شود با دستمال آشپزخانه یا پارچه پنبه‌ای جذب کنید. اگر لک پاک نشد، محلول آمونیوم ملایم را روی دستمال بریزید و دستمال مرطوب را آن‌قدر روی لکه بزنید تا پاک شود. در پایان نیز فرش را با دستمال تمیز خشک کنید.
  • روغن آشپزی: روغن ریخته شده را تا جایی که می‌شود با قاشق بردارید. دستمال نخی بدون رنگ را با پاک کننده ملایم مرطوب کنید و روی لکه بزنید. اگر لک پاک نشد، محلول آمونیوم ملایم را امتحان کنید. در نهایت لکه را با دستمال خشک و تمیز خشک کنید.
  • چسب: دستمال نخی بدون رنگ را در سرکه یا الکل خیس کنید و کل لکه را با آن مرطوب کنید. سپس یک دستمال تمیز را با احتیاط روی لکه بزنید و فرش را خشک کنید.
  • گریس: گریس را حتی‌الامکان با قاشق از روی فرش بردارید. شوینده ملایم را روی دستمال نخی بدون رنگ بریزید و دستمال را به آرامی روی فرش بزنید. اگر لک پاک نشد، سرکه رقیق را امتحان کنید. در نهایت لکه را با دستمال خشک و تمیز خشک کنید.
  • بستنی: بستنی را حتی الامکان با قاشق از روی فرش بردارید. اگر لک پاک نشد، محلول آمونیوم روی پارچه نخی بدون رنگ بریزید و دستمال مرطوب را روی لکه بزنید، پس از آن هم سرکه رقیق را امتحان کنید. در پایان نیز لک را با دستمال تمیز خشک کنید.
  • جوهر: اسپری مو روی لکه جوهر بزنید و بگذارید خشک شود. سپس مقداری آب و سرکه روی لک بزنید و برس روی آن بکشید.
  • آب میوه: تا جایی که می‌شود آب میوه را با پارچه نخی یا دستمال توالت بدون رنگ جذب کنید. اگر لک پاک نشد، محلول آمونیوم ملایم را روی دستمال بریزید و روی لکه بزنید، سپس همین کار را با سرکه رقیق امتحان کنید. در نهایت نیز با ضربات آهسته یک دستمال تمیز، فرش را خشک کنید.
  • سس کچاپ:  تاجایی که می‌شود سس ریخته شده روی فرش را با قاشق جمع کنید. سپس دستمال نخی بدون رنگ را با شوینده ملایم مرطوب کنید و دستمال را روی فرش بزنید. اگر لک پاک نشد، این کار را با محلول آمونیوم ملایم امتحان کنید. در نهایت فرش را با دستمال خشک کنید.
  • رژ لب: رژ لب را با احتیاط با قاشق از روی فرش پاک کنید. اگر لک پاک نشد، محلول آمونیوم ملایم را روی دستمال نخی بدون رنگ بریزید و آن را به آرامی روی فرش بزنید. اگر باز هم لکه پاک نشده بود، این کار را با سرکه رقیق امتحان کنید. سپس فرش را با ضربات آهسته یک دستمال تمیز خشک کنید.
  • شیر: دستمال توالت یا نخی بدون رنگ را روی شیر بیاندازید تا آن را به خود جذب کند. سپس یک دستمال نخی بدون رنگ را با شوینده ملایم مرطوب کنید و آن را روی لکه بزنید. اگر لک پاک نشده بود، این کار را با محلول آمونیوم ملایم امتحان کنید. سپس فرش را با ضربات آهسته یک دستمال تمیز، خشک کنید.
  • سس خردل: سس خردل ریخته شده روی فرش را تاجایی که می‌شود با قاشق جمع کنید. یک دستمال پنبه‌ای بدون رنگ را با شوینده ملایم مرطوب کنید و دستمال نمدار را آهسته روی فرش بزنید. اگر لک پاک نشد، این کار را با محلول آمونیوم ملایم امتحان کنید. سپس لکه را با دستمال تمیز خشک کنید.
  • لاک ناخن: لاک را تاجایی که می‌شود با قاشق از روی فرش بردارید. پارچه نخی بدون رنگ را با محلول پاک کننده لاک ناخن مرطوب کنید و دستمال مرطوب را روی لکه لاک بزنید. اگر لکه پاک نشد، شوینده روی آن بریزید و دستمال را به ارامی روی فرش بزنید. اگر باز هم لکه پاک نشده بود، این کار را با آمونیوم ملایم و سرکه رقیق امتحان کنید. در نهایت نیز فرش را با زدن ضربات آهسته یک دستمال تمیز خشک کنید.
  • روغن: روغن ریخته شده روی فرش را تاجایی که می‌توانید، با قاشق از روی فرش جمع کنید. دستمال نخی بدون رنگ را با شوینده ملایم مرطوب کنید و دستمال مرطوب را به آرامی روی لکه بزنید. سپس فرش را با دستمال خشک کنید.
  • رنگ: رنگ را تاجایی که می‌شود، با قاشق از روی فرش بتراشید. دستمال نخی بدون رنگ را با شوینده ملایم مرطوب کنید و دستمال مرطوب را به آرامی روی فرش بزنید. اگر لک پاک نشد، این کار با محلول آمونیوم ملایم و پس از آن، سرکه رقیق امتحان کنید. سپس یک دستمال تمیز را آن‌قدر روی لکه بزنید تا فرش خشک شود.
  • واکس کفش: واکس را با احتیاط با قاشق از روی فرش جمع کنید. دستمال پنبه‌ای تمیز را با شوینده ملایم مرطوب کنید و دستمال مرطوب را به آرامی روش فرش بزنید. اگر لک پاک نشده بود، این کار را اول با محلول آمونیوم ملایم و سپس سرکه رقیق امتحان کنید. سپس یک دستمال تمیز را آن‌قدر روی لکه بزنید تا فرش خشک شود.
  • نوشیدنی‌های غیرالکلی: دستمال توالت یا پارچه نخی بدون رنگ را روی لکه بیاندازید تا نوشیدنی را به خود جذب کند. اگر لک باقی مانده بود، دستمال مرطوب شده با محلول آمونیوم ملایم و سپس سرکه رقیق را روی لکه بزنید. سپس یک دستمال تمیز را آن‌قدر روی لکه بزنید تا فرش خشک شود.
  • دوده: دوده را با احتیاط با جاروبرقی از روی فرش بردارید، مراقب باشید که جارو را روی دوده نکشید.
  • چای:  دستمال توالت یا پارچه نخی بدون رنگ را روی لکه بیاندازید تا چای را به خود جذب کند. اگر لک باقی مانده بود، دستمال مرطوب شده با سرکه رقیق را روی لکه بزنید. سپس یک دستمال تمیز را آن‌قدر روی لکه بزنید تا فرش خشک شود.
  • ادرار/ مدفوع: دستمال توالت یا پارچه نخی بدون رنگ را روی لکه بیاندازید تا نوشیدنی را به خود جذب کند و لکه را در صورت امکان با قاشق از روی فرش بردارید. سپس فرش را با مخلوطی از آب و سرکه سفید رقیق شده آب بکشید، تقریباً باید هر یک قاشق سوپخوری سرکه را با ده میلی لیتر آب مخلوط کنید. سپس مایع را از روی فرش پاک کنید. اگر لکه ادرار خشک شده بود، به سرعت با قالیشویی تماس بگیرید. به هیچ وجه لکه‌بر روی لکه ادرار نزنید، چون لکه‌بر به پشم فرش آسیب می‌زند.
  • استفراغ: لکه را تاجایی که می‌شود با قاشق از روی فرش جمع کنید. دستمال پنبه‌ای بدون رنگ را با شوینده ملایم مرطوب کنید و آن را به آرامی روی لکه بزنید. اگر لکه پاک نشد، این کار را با سرکه رقیق امتحان کنید. سپس یک دستمال تمیز را آن‌قدر روی لکه بزنید تا فرش خشک شود.
  • موم: دستمال خشک‌کن یا کاغذ کرافت قهوه‌ای را روی لکه بزنید. سپس اتوی داغ را روی کاغذ بگذارید تا موم را به خود جذب کند. حتماً اتو را حرکت بدهید تا فرش نسوزد.
  • آبجو: دستمال توالت یا پارچه نخی بدون رنگ را روی لکه بیاندازید تا آبجو را به خود جذب کند. اگر لک باقی مانده بود، دستمال مرطوب شده با سرکه رقیق را روی لکه بزنید. سپس یک دستمال تمیز را آن‌قدر روی لکه بزنید تا فرش خشک شود.

نکته:

  • حتماً از شوینده مناسب برای جنس فرش (پشم، ابریشم و …) استفاده کنید.
  • بهتر است شوینده یا لکه‌بر را اول روی قسمت کوچک و نامشخصی از فرش امتحان کنید.
  • خشک کردن فرش را فراموش نکنید.

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان