جاده ابریشم، پیوند دوباره فرهنگ ایران و چین

فرش-دستباف-قم
بررسی فرش دستباف قم : طرح ها، تکنیک بافت، جنس و تعداد گره
18/03/2018
فرش-قرمز
فرش قرمز و جایگاه آن در فرشبافی ایران: نحوه رنگرزی و دکور منزل
27/03/2018

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روز پیش، مدیر موزه هنرهای کلکسیون شانگهای از موزه هنرهای معاصر اصفهان بازدید کرد و در انتها نیز جلسه‌ای پیرامون همکاری‌های فرهنگی با مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان داشت.

مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره نتایج این جلسه گفت: با مدیر موزه‌های هنری شانگهای، پیرامون تبادل آثار هنرمندان بین دو کشور صحبت کردیم و قرار شد در صورت وجود شرایط مساعد، نمایشگاه‌هایی نیز در اصفهان یا چین برگزار کنیم.

وی بیان کرد: سیاست جدید موزه هنرهای معاصر اصفهان، بنا بر دستور شهردار اصفهان و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، این است که شان موزه هنرهای معاصر در سطح ملی و بین‌المللی حفظ شود.

تمیزی افزود: دیگر سیاست ما این است که این موزه به‌جای برپایی نمایشگاه‌های کوچک که وظیفه گالری‌های خصوصی است، نمایشگاه‌های بزرگ و مطرح در اصفهان برگزار کند.

به گزارش ایمنا، علی و حسین بردبار نیز از تاجران فرش دستباف در اصفهان هستند و به‌عنوان فعال فرهنگی و رابط بین ایران و چین فعالیت می‌کنند.

علی بردبار درباره پروژه جاده ابریشم که یک پروژه فرهنگی برای همکاری بین کشورهای موجود در راه ابریشم است، به خبرنگار ایمنا گفت: سابقه دوستی دو ملت ایران و چین و پیشینه مناسبات تاریخی و مبادلات فرهنگی میان این دو کشور به بیش از دو هزار سال قبل بازمی‌گردد و جاده باستانی ابریشم، بهترین گواه برای این مدعا است.

وی افزود: اکنون نیز باوجود گذشت بیش از هزاران سال، می‌توان به‌خوبی طنین زنگ شتران حامل ابریشم و کالاهای قیمتی و ارزشمند ایرانی و چینی را در مسیر جاده ابریشم احساس کرد.

وی بابیان اینکه کاروان‌های تجاری و بازرگانی ایرانیان و چینیان، حامل کالای ارزشمند دیگری نیز بودند که نقش بسزایی در تقویت و تحکیم پیوندهای دوستی مردم دو کشور داشت، اظهار کرد: این کالای معنوی شامل فرهنگ، هنر و سنت‌های پسندیده اخلاقی دو ملت بود و در طول سالیان متمادی، رفت‌وآمد و تماس متقابل بین ایرانیان و چینیان مبادله شده است.

وی خاطرنشان کرد: حال، کشور چین به بررسی مسیر این جاده کهن و مبادلات مادی شامل کالاها و اقلام مصرفی و نیز مبادلات غیرمادی شامل تبادلات فرهنگی عرصه‌های مختلف پرداخته و نتایج، نمایانگر آن است که ارتباط دولت‌های اشکانی و ساسانی ایران و دولت‌های هان و تانگ چین باستان، بسیار پررونق بوده و همان‌طور که انتظار می‌رفت، مبادلات جاده ابریشم منحصر به کالاها نبود و ادیان و فرهنگ‌های هر دو سرزمین با یکدیگر مبادله شده است.

بردبار بیان کرد: به همین دلیل، بر آن شدیم تا با سابقه‌ای که در روابط با چین داشتیم، دِین خود را در تبادل روابط فرهنگی و هنری معاصر بین دو کشور ادا کنیم.

وی افزود: به همین منظور در یکی از نمایشگاه‌هایی که حضور داشتیم، با خو مو چین، مدیر چند موزه هنری و کلکسیونی معاصر چین و همچنین پژوهشگر هنری جاده ابریشم آشنا شدیم و ‌پس از جلسات متعددی که در موزه او باهم داشتیم، تصمیم گرفتیم وی را به ایران دعوت کنیم ‌و خوشبختانه نشست‌های خوبی در ایران با مدیران موزه‌های ایران و اصفهان داشتیم که هنوز ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، قرار است سال آینده، فراخوانی در رابطه با پروژه «جاده ابریشم» برای همکاری هنرمندان اعلام و برای همکاری‌های فرهنگی بین کشورهای موجود در جاده ابریشم، نمایشگاه‌هایی نیز برگزار شود.

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان